
Geschreven door: Jesse Warmerdam
We krijgen steeds vaker het bericht dat bij sommigen de Wifi-schakelaar van de iPhone in iOS 7 grijs wordt, waardoor het niet meer mogelijk is om Wifi aan te zetten, en zo dus internet te gebruiken zonder het mobiele netwerk. In dit artikel kijken we naar hoe je dit probleem op kunt lossen.
We krijgen steeds vaker het bericht dat bij sommigen de Wifi-schakelaar van de iPhone in iOS 7 grijs wordt, waardoor het niet meer mogelijk is om Wifi aan te zetten, en zo dus internet te gebruiken zonder het mobiele netwerk. In dit artikel kijken we naar hoe je dit probleem op kunt lossen.
Voor dit probleem gebruiken we een stappenplan dat je door kunt lopen. Begin hieronder en loop alle stappen rustig en goed door, zodat we het probleem kunnen verhelpen.
1. Zorg dat je iDevice de laatste versie van iOS draait.
Zorg ervoor dat je een software-update uitvoert, zodat je device zich op de laatste versie van iOS bevindt. In een software-update worden verschillende 'bugs' gefixt, wat ervoor zorgt dat het probleem volledig opgelost kan worden. Zorg er dus voor dat je de laatste versie van iOS draait.
Staat de nieuwste iOS-software al op je iDevice? Ga dan door naar de volgende stap.
Staat de nieuwste iOS-software al op je iDevice? Ga dan door naar de volgende stap.
2. Reboot je iDevice.
Hard-rebooten van je iDevice kan problemen vaak ook oplossen. Het systeem wordt even volledig ververst zodat verschillende probleempjes die ontstaan zijn bij de vorige keer dat je je iDevice opstartte, verdwijnen. Je kunt je iDevice rebooten door de Aan/Uit-knop en de Homebutton tegelijkertijd ongeveer tien seconden in te drukken. Wacht totdat het Apple-logo verschijnt en wacht totdat je iDevice weer aan gaat.
Ga nu weer naar Instellingen > Wifi. Is de Wifi-schakelaar nog steeds grijs? Ga dan door naar de volgende stap.
Ga nu weer naar Instellingen > Wifi. Is de Wifi-schakelaar nog steeds grijs? Ga dan door naar de volgende stap.
3. Herstel netwerkinstellingen
Het herstellen van alle netwerkinstellingen kan ervoor zorgen dat eventuele problemen binnen het gebied van het netwerk opgelost worden. Het betekent echter wel dat je al je Wifi-wachtwoorden en VPN-verbindingen opnieuw moet configureren.
Ga voor het herstellen van alle netwerkinstellingen naar Instellingen > Algemeen > Herstel > Herstel Netwerkinstellingen
Ga voor het herstellen van alle netwerkinstellingen naar Instellingen > Algemeen > Herstel > Herstel Netwerkinstellingen
4. Herstel je iPhone via iTunes
Nu nog steeds niets geholpen heeft is het tijd voor concretere stappen. Je iDevice terugzetten naar fabrieksinstellingen is nu bijna de laatste optie. Koppel je iDevice aan je Mac of PC en open iTunes. Herstel de iPhone, maar zorg natuurlijk wel voor een backup, via iTunes op je PC of via iCloud. Zet na het terugzetten ook de iCloud-backup of iTunes-backup terug.
5. Ga naar een Apple Store of telefoonwinkel
Ga met je iPhone, iPad of iPod Touch naar een Apple Store of naar een reparatiewinkel, zodat je iDevice nagekeken kan worden. Waarschijnlijk is de Wifi-chip op het moederbord kapot en is deze aan vervanging toe. Het probleem doet zich schijnbaar vaker voor bij een iPhone 4S dan bij andere modellen.
Zoek een iPhone-reparatiewinkel in de buurt en vraag na of deze gespecialiseerd is in het probleem. Waneer dit niet zo lijkt kun je het risico beter niet lopen en naar de Apple Store gaan. Hier wordt je iPhone of iDevice vervangen, wat je weer wel wat kan kosten. Kijk eerst na of je nog een AppleCare-verzekering hebt.
Zoek een iPhone-reparatiewinkel in de buurt en vraag na of deze gespecialiseerd is in het probleem. Waneer dit niet zo lijkt kun je het risico beter niet lopen en naar de Apple Store gaan. Hier wordt je iPhone of iDevice vervangen, wat je weer wel wat kan kosten. Kijk eerst na of je nog een AppleCare-verzekering hebt.