
Geschreven door: Jesse Warmerdam
Apple heeft een aparte zaak gewonnen bij het Europese Hof. Vanaf nu ligt het ontwerp van Apple Stores vast als merkrecht en mogen andere winkels de bepaalde inrichting niet kopiëren. Apple vecht al enkele jaren om dit recht en nu hebben ze het eindelijk in handen.
Apple heeft een aparte zaak gewonnen bij het Europese Hof. Vanaf nu ligt het ontwerp van Apple Stores vast als merkrecht en mogen andere winkels de bepaalde inrichting niet kopiëren. Apple vecht al enkele jaren om dit recht en nu hebben ze het eindelijk in handen.
Om over iets merkrecht te krijgen moet hetgeen voldoen aan drie eisen. Allereerst is het een uniek teken. Ten tweede valt het te illustreren en het kan er voor zorgen dat een bepaalde dienst uniek blijft ten opzichte van andere bedrijven.
Sinds 2010 is Apple al bezig om de Apple Stores vast te leggen als merkrecht. In datzelfde jaar kreeg Apple het merkrecht voor Apple Stores in Amerika, in Europa ging het minder vloeiend. Bij deze heeft Apple als nog het recht in handen.
Vanaf nu is het symmetrische onderwerp met houten tafels en veel glas en metaal dus iets wat alleen Apple in haar winkels mag gebruiken. Hoe het recht precies vast is gelegd is nog niet duidelijk. Of Apple met dit nieuwe recht de concurrent dwars wil bomen, valt te verwachten maar is ook niet met honderd procent zekerheid te zeggen. Veel (tijdelijke) winkels van andere technogiganten maken gebruik van een eenzelfde inrichting in de winkels.
Sinds 2010 is Apple al bezig om de Apple Stores vast te leggen als merkrecht. In datzelfde jaar kreeg Apple het merkrecht voor Apple Stores in Amerika, in Europa ging het minder vloeiend. Bij deze heeft Apple als nog het recht in handen.
Vanaf nu is het symmetrische onderwerp met houten tafels en veel glas en metaal dus iets wat alleen Apple in haar winkels mag gebruiken. Hoe het recht precies vast is gelegd is nog niet duidelijk. Of Apple met dit nieuwe recht de concurrent dwars wil bomen, valt te verwachten maar is ook niet met honderd procent zekerheid te zeggen. Veel (tijdelijke) winkels van andere technogiganten maken gebruik van een eenzelfde inrichting in de winkels.