
Geschreven door: Jesse Warmerdam
Inmiddels lijken grotere telefoons enorm populair te worden en dus wordt verwacht dat Apple hierin meegaat en dit jaar een grotere iPhone, of misschien wel twee iPhones gaat introduceren met verschillende schermformaten van rond de 4,7 en 5,1 inch.
Een groter scherm heeft een hoop voordelen, maar er zijn ook een aantal nadelen waarover Apple diep zal moeten nadenken. Heeft een groter scherm meer of minder voordelen dan een klein scherm?
Inmiddels lijken grotere telefoons enorm populair te worden en dus wordt verwacht dat Apple hierin meegaat en dit jaar een grotere iPhone, of misschien wel twee iPhones gaat introduceren met verschillende schermformaten van rond de 4,7 en 5,1 inch.
Een groter scherm heeft een hoop voordelen, maar er zijn ook een aantal nadelen waarover Apple diep zal moeten nadenken. Heeft een groter scherm meer of minder voordelen dan een klein scherm?
Het introduceren van een nieuw schermformaat is niet iets wat je zo doet. Er zijn veel complicaties aan verbonden; zowel voor Apple als de gebruiker, maar ook voor de ontwikkelaar.
Handigheid
Om meteen met de deur in huis te vallen: qua handigheid kan een groter scherm er op vooruit gaan, maar ook net zo hard op achteruit. Waar het handiger is om spellen te spelen, films te kijken of boeken te lezen op een groter scherm, wordt het lastiger alle hoeken van het scherm te raken, zonder daarvoor een tweede hand uit je broekzak te halen.
Om een film te kijken is het erg handig om een grotere iPhone te hebben; momenteel komt de kwaliteit van een Ultra-HD-film op het kleine schermpje van de iPhone niet goed tot zijn recht. Met een groter scherm en nog meer pixels zal de iPhone beter in trek zijn bij videokijkers. Ook het lezen van boeken gaat niet echt vloeiend op een iPhone. Lees je graag een hele zin op een regel, dan zijn de letters te klein, en wanneer je graag duidelijk leest wat je boek te vertellen heeft en de lettergrootte groter zet, dan heb je regels van maarliefst twee woorden. Met een groter scherm kan Apple dit probleem op zijn minst verzachten; het zal nog steeds niet super praktisch zijn. Voor spellen geldt precies dezelfde regel.
Ook een groter scherm heeft zijn nadelen. Het wordt steeds lastiger om alle hoeken van je scherm te raken, zonder twee handen te gebruiken. Het wordt dan bijvoorbeeld erg lastig om door je instellingen te navigeren, omdat je boven in het scherm vaak op knoppen moet drukken. Nog een mooi voorbeeld is de animatie om je iPhone mee uit te zetten; deze wordt erg moeilijk te raken zonder een tweede hand erbij te pakken.
Apple heeft al deels voor een oplossing gezorgd voor dit probleem: met iOS 7 zijn veegbewegingen geïntroduceerd. Hierdoor kun je, door naar links te vegen, een pagina terug, en door naar rechts te vegen, een pagina vooruit. Omdat deze bewegingen over heel het scherm uit te voeren zijn, hoef je niet steeds naar de hoeken van je iPhone te vliegen om een pagina vooruit te gaan.
Om een film te kijken is het erg handig om een grotere iPhone te hebben; momenteel komt de kwaliteit van een Ultra-HD-film op het kleine schermpje van de iPhone niet goed tot zijn recht. Met een groter scherm en nog meer pixels zal de iPhone beter in trek zijn bij videokijkers. Ook het lezen van boeken gaat niet echt vloeiend op een iPhone. Lees je graag een hele zin op een regel, dan zijn de letters te klein, en wanneer je graag duidelijk leest wat je boek te vertellen heeft en de lettergrootte groter zet, dan heb je regels van maarliefst twee woorden. Met een groter scherm kan Apple dit probleem op zijn minst verzachten; het zal nog steeds niet super praktisch zijn. Voor spellen geldt precies dezelfde regel.
Ook een groter scherm heeft zijn nadelen. Het wordt steeds lastiger om alle hoeken van je scherm te raken, zonder twee handen te gebruiken. Het wordt dan bijvoorbeeld erg lastig om door je instellingen te navigeren, omdat je boven in het scherm vaak op knoppen moet drukken. Nog een mooi voorbeeld is de animatie om je iPhone mee uit te zetten; deze wordt erg moeilijk te raken zonder een tweede hand erbij te pakken.
Apple heeft al deels voor een oplossing gezorgd voor dit probleem: met iOS 7 zijn veegbewegingen geïntroduceerd. Hierdoor kun je, door naar links te vegen, een pagina terug, en door naar rechts te vegen, een pagina vooruit. Omdat deze bewegingen over heel het scherm uit te voeren zijn, hoef je niet steeds naar de hoeken van je iPhone te vliegen om een pagina vooruit te gaan.
Ontwikkelaars

Zoals je misschien gemerkt hebt op je iPhone 5/s/c, zijn sommige apps niet geoptimaliseerd voor het iets grotere scherm. De apps tonen in dat geval aan de onder- en bovenkant van het scherm een zwarte rand, om de juiste afmetingen te behouden. Door nóg een ander schermformaat te introduceren, moeten ontwikkelaars zich ook aan dit formaat aanpassen. Omdat het scherm van deze iPhone waarschijnlijk ook breder wordt, zal ook in de breedte een aanpassing gedaan moeten worden. Het wordt dus steeds meer werk voor ontwikkelaars om apps op alle platformen te ondersteunen; des te meer schermformaten, des te meer uren in het programmeren van de apps.
Niet alleen het veranderen van de breedte van een app kan moeilijkheden bezorgen; ontwikkelaars zullen ook meer gebruik moeten gaan maken van veegbewegingen om de gebruiker de ervaring te geven die van de app verwacht wordt.
Niet alleen het veranderen van de breedte van een app kan moeilijkheden bezorgen; ontwikkelaars zullen ook meer gebruik moeten gaan maken van veegbewegingen om de gebruiker de ervaring te geven die van de app verwacht wordt.
Apple
Niet alleen gebruiker en ontwikkelaar zullen zich moeten aanpassen: ook Apple moet veel werk leveren voor een groter scherm. Door een ander formaat scherm te produceren krijgen leveranciers van deze schermen vaak tijdsproblemen, waardoor de lancering van de iPhone 6 vertraging op kan lopen.
Batterijproblemen zijn nummer twee: een groter scherm heeft meer energie nodig. Dit mag niet ten koste gaan van hoe lang je met je iPhone kunt doen zonder op te laden; de telefoon zal dus ook een grotere batterij aan boord moeten hebben. Een grotere batterij zorgt vervolgens weer voor meer gewicht. Op deze manier komt Apple in een soort van neerwaartse spiraal terecht, maar, na Apple al langer te kennen, zal ze zich hieruit onttrekken en ons weer verbazen met de volgende iPhone.
Lees meer over de iPhone 6.
Batterijproblemen zijn nummer twee: een groter scherm heeft meer energie nodig. Dit mag niet ten koste gaan van hoe lang je met je iPhone kunt doen zonder op te laden; de telefoon zal dus ook een grotere batterij aan boord moeten hebben. Een grotere batterij zorgt vervolgens weer voor meer gewicht. Op deze manier komt Apple in een soort van neerwaartse spiraal terecht, maar, na Apple al langer te kennen, zal ze zich hieruit onttrekken en ons weer verbazen met de volgende iPhone.
Lees meer over de iPhone 6.